ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث
ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث
ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث
نويسنده: محمد علی طاهری
در روایات اسلامی آمده است که در فرهنگ و عدل جهانی و حکومت جهانی مهدویت(ع) این واقعیت نوید داده میشده که آن حضرت رفاه اقتصادی را همراه با عدالت اجتماعی بهگونهای گسترده و فراگیر، فراهم خواهد آورد .
و نیز در حدیث دیگر نقل شده که آن حضرت در پرتو مدیریت شایسته و سالم و برنامههای جامع و سیاستهای واقعنگر، زمینه شکوفایی استعدادها فراهم میآید، تلاش و کوشش مردم با انگیزههای معنوی در میآمیزد و بهرهگیری از منابع طبیعی و خدادادی دوچندان میشود.
در حدیث دیگر فرموده: «کار وجههی عبادت و تکلیف به خود میگیرد نیروهای بالقوه و پنهان میدان بروز و ظهور مییابند، خلقوخوی مردم دوستی و خدمتگزاری در بین مردم، رشد میکند.
در چنین جامعهای زندگی اقتصادی، چهره نوینی پیدا میکند و همگان از زندگی سالم و به دور از تشویش خاطر و نگرانی و اضطراب بهرهمند میشوند.
بواسطهی پیشرفت علم و صنعت تکنولوژی در زمان آن حضرت منابع جدید و ناپیدا کشف میشوند، و زمین آنچه در درون خود دارد بیرون میافکند و بهرهبرداری از آن آغاز میشود.»
براساس روایات در حکومت جهانی مهدویت(ع) فرآوردههایی به جامعه عرضه میشود که تا آن روز بر بشر ناشناخته بوده است. راههای تولید سالم و توزیع عادلانه بهعنوان ارزش وظیفه ایمانی و دینی نمودار میشود و در نتیجه، اقتصاد جامعه، در پرتو مدیریت صحیح آن حضرت شکوفا میشود و برکت و فراوانی نعمت، سرتاسر جهان را فرا میگیرد و همه از نعمت الهی به آسانی استفاده میبرند .
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ینعم امّتی فی زمن المهدی(عج) نعمةً لم یتنعّموا قبلها قطّ، یرسل السماء علیهم مدراراً ولا تدع الارض شیئاً من نباتها الاّ اَخرجته». فرمود: پیروان من در زمان حکومت جهانی مهدی(عج) به آسایش و به نعمتهایی دست مییابند که بیش از آن در هیچ دورهای از حکومتهای گذشته به آن دست نیافتهاند. در آن دوره آسمان باران فراوان میبارد و زمین نیز تمام روییدنیهایش را بیرون میاندازد.
قرآن در اینباره میفرماید:
«ولو ان اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض؛ اگر مردم قریهها ایمان آورده و پرهیزگاری پیشه کنند، برکات آسمانها و زمین را به رویشان میگشائیم ».
براساس این آیه و آیات دیگر معیارهای قرآنی، تقوا و خویشتنداری، نیکوکاری و عدالتگستری ... و زمینههای نزول و ریزش رحمتها و برکات از سوی پروردگار میشود اگر فضای جامعه، فضایی معنوی و الهی باشد و زبانهای دعاگو، آلوده به گناه نگردد و لقمهها حلال و قصد نیّتها خدایی، بیشک رزق و روزیها فراوانتر میگردد.
روشن است هنگامی که پیوند انسانها بر پایه عدالت و نیکی شکل میگیرد، بینوایان و مستمندان از یاد نمیروند و هر کسی مرز خود را میشناسد و به حقوق دیگران، دست دراز نمیکند.
در چنین جامعهای نعمتها و بخششهای پروردگار بر مردمان فرو میریزد و بسیاری از گرفتاریهای اجتماعی، برطرف و بنبستهای اقتصادی گشوده میشود و راه برای پیشرفت هموار میگردد.
زیرا در قرآن وعده داده شده: «من عمل صالحاً من ذکرٍ او انثی و هو مؤمن فلنحیینَّه حیوة طیبةً و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون» حکومت حضرت مهدی(عج)، حیات طیّبه، بر پایه ایمان و عمل صالح رخ مینماید. از یکسو طمعهای زاید مهار میگردد. مساوات و عدالت دامن میگستراند. بخل و تنگچشمی، دامن بر میچیند و از سوی دیگر، انگیزهها برای تلاش بیشتر و خالصتر میشود. و استفادهی بهتر و سالمتر از طبیعت آماده میگردد. طبیعی است که زمینهی فراوانی نعمتها و رونق مسائل اقتصادی نیز پدید آید و گسترش یابد.
امام علی(ع) در این باب میفرماید: «و تخرج له الارض اَفالید کبدهها و تلقی الیه سلماً مقالیدها فیریکم کیف عدل السّیرة و یحیی میّتَ الکتاب والسنَّة». زمین گنجینههای خود را برون اندازد و کلیدهای خویش را از دَر آشتی، تسلیم او سازد، پس روش عادلانه را به شما بنماید و آنچه از کتاب و سنت مرده است زنده کند.
در حکومت اسلامی مهدویت(ع) عقل و بندگی، عقل و اخلاق، عقل و ارزش و عقل و تقوا پیوند ناگسستنی دارند. هرگاه عقل با یکی از اینها که برشمردیم و صدها ارزش والای دیگر، همراه نبود از مدار خارج میشود و جامعه به نیرنگ میآلاید و هرگونه سودجویی، استثمار، استعمار و به بردگی واداشتن دیگران، خردورزی نام میگیرد. علم و تکنولوژی که دستاورد عقل و خرد است، اگر با عقل سالم، عقل به دور از هوی و هوس و اگر عقل به دور از آلودگیها بهکار گرفته نشود، فاجعه به بار میآورد، همان فاجعهای که امروز شاهد آن هستیم .
عقل سالم، محور جامعه انسانی و حکومت اسلامی است که راهنما به سوی نیکیها، زیبائیها و ارزشهاست . عقل است که با اخلاق همراه و همخانه و همزاد است و جدایی بین آنها در پندار نگنجد.
در آموزههای دینی، بویژه شیعی، به پیوند عقل و اخلاق توجه ویژه شده است.
امام صادق(ع) میفرماید: «انّا لحبّ من کان عاقلاً، عاملاً، فهماً، فقیهاً، حلیماً، مداریاً، صبوراً، صدوقاً و وفیا». ما دوستار کسانی هستیم که عقل، دانش، فهم، فقاهت، بردباری، نرمش و صبر دارند و اهل وفا و راستیاند.
امام صادق(ع) فرمود: «العلم سبعة و عشرون حرفاً فجمیع ما جاءت به الرّسل حرفان فلم یعرف الناس الیوم غیر حرفین، فاذا قام قائمنا اخرج خمسة والعشرین حرفا فبثها فی النّاس و ضمّ الیها الحرفین حتّی یبثّها سبعة و عشرین حرفا». علم و دانش بیست و هفت بخش دارد، که بشر تاکنون دو بخش از آن را آموخته است. بههنگام حکومت جهانی مهدویت(عج) بیستوپنج باب دیگر بر آن افزوده خواهد شد و در میان جامعه گسترش مییابد.
روشن است که با پیشرفت علم به رهبری پیشوای عالم و عادل، زمینه توسعه همهسویه و بهبود زندگی مردمان فراهم خواهد آمد و تغییر عمیق پیدا خواهد شد.
از آنجا که علم، تیغ دو دم است، اگر به دست نااهل سپرده شود، ویرانگری به بار میآورد در برنامهی آن حضرت «حضرت مهدی(عج)» تکامل اخلاقی، در کنار تکامل علوم نیز پیشبینی شده است.
امام باقر(ع) فرمودند: «اذا قائم قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم». در حکومت جهانی مهدویت دست محبت و امامت بر سر بندگان مینهد.
رشد عقلانی همراه با رشد اخلاقی، جامعهای رشید بهوجود میآورد که شایستگی اداره تمام جهان را پیدا میکند.
امام علی(ع) در این باب میفرماید: «یعطف الهوی علی الهدی اذ عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی» خواهش نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند، و آن هنگامی است که ـ مردم ـ رستگاری را تابع هوی ساختهاند و رأی آنان را پیرو قرآن کند، و آن هنگامی است که قرآن را تابع رأی خود کردهاند.
بنابراین از متون و روایات چند چیز حاصل شد:
1 - معلوم شد که روح حکومت جهانی اصلاحی امام زمان(عج) که دورنمایی از حکومت والا و متعالی الهی قرآن است که تربیت و انسانسازی را با عقلانیت و سیاست سازش داده است و نتیجهی آن رهایی انسانهای گرفتار در بند هوا و هوس و راهنمایی و ارشاد آن بهسوی فضایی روشن و سعادت همهجانبه است.
2 - و نیز معلوم شد، که در فرهنگ و حکومت مزبور عقل و اخلاق طوری بههم پیچیده شده که جداسازی آندو از یکدیگر کاری است ناشدنی . خردورزی و تکامل مادی و معنوی، کاملکننده و یاریرسان یکدیگرند.
3 - و نیز معلوم گشت که بدون دین و ارزشهای دینی و اخلاقی، بنیانهای مدینه و حکومت هم سست و ناپایدار است .
4 - و نیز روشن شد: مدینه فاضلهی حکومت جهانی مهدویت(عج)، سرشار از شکوفایی و بالندگی عقلها و اندیشهها است، علوم و فنون تکامل مییابد و بشر هر روز به شناختهای تازه و نویی دست مییابد، دانایی و دانش بر جهل و غفلت، غلبه مییابد. تکنیک و صنعت در مسیر انسانیت قرار میگیرد آن حضرت با نفس قدسی و پاک خویش بستر گسترش دانشها و ارزشها را فراهم میسازد و بازدارندهها و موانع را از سر راه بشر دور میسازد.
«یبایعون علی اَن لا یسرقوا ولا یزنوا ولا یسبّوا مسلماً ولا یَقتلوا محرّماً ولا یهتکوا حریماً محرما ولایهجموا منزلاً، ولا یضربوا احداً الاّ بالحق، ولا یکنزوا ذهباً ولا فضّة ولا برّاً ولا شعیرا، ولا یأکلوا مال الیتیم، ولا یشهدوا بما لا یعلمون ولا یخربوا مسجداً، ولا یشربوا مسکراً، ولا یلبسوا الخزّ ولا الحریر، ولا یتمنطقوا بالذّهب، ولا یقطعوا طریقاً، ولا یخیفوا سبیلاً، ولا یفسقوا بغلامٍ ولا یحبسوا طعاماً من بُرِّ، ولا شعیرٍ، و یرضونَ بالقلیل، و یشتمونَ علی الطیب، و یکرهونَ النّجاسة، و یأمرون بالمعروف، و ینهونَ عن المنکر و یلبسون الخشنَ من الثیاب و یتوسَدون التّراب علی الخدودِ، و یجاهدون فی الله حقّ جهاده، و یشترط علی نفسهِ لهم: آن یمشیَ حیث یمشونَ، و یلبسَ کما یلبسونَ، و یرکب کما یرکبون، و یکونَ مِن حیث یریدون و یرضی بالقلیل، و یملاَ الارض بعونِ اللهِ عدلاً کما ملئت جوراً یعبُد اللّه حقّ عبادتِه، ولا یأخذ حاجباً ولا بوّاباً .
1 - دزدی نکنند.
2 - زنا نکنند.
3 - به هیچ مسلمانی دشنام ندهند.
4 - خون حرامی نریزند.
5 - آبروی کسی را که احترامش لازم است لگدمال نکنند.
6 - به خانهی کسی حمله نکنند.
7 - کسی را به ناحق کتک نزنند.
8 - طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند.
9 - مال یتیم نخورند.
10 - به چیزی که نمیدانند، گواهی ندهند.
11 - مسجدی را ویران نکنند.
12 - مشروبات الکلی نخورند.
13 - جامهی حریر و ابریشم نپوشند.
14 - کمربند زرّین نبندند.
15 - راهزنی نکنند.
16 - راهها را ناامن نکنند.
17 - همجنس بازی نکنند.
18 - مواد خوراکی چون گندم و جو را احتکار نکنند.
19 - به مقدار اندک خشنود باشند.
20 - عطر بزنند.
21 - از پلیدیها دوری کنند.
22 - مردم را به نیکیها فرمان دهند.
23 - دیگران را از زشتیها باز دارند.
24 - لباس خشن بپوشند.
25 - خاک را بالش خود قرار دهند.
26 - در راه خدا آنگونه که شایسته است جهاد کنند.
همانطور که در حدیث فوق آمده در نظام و حکومت مهدوی کارها و پستها، به شایستگان واگذار میشود، ثروتهای غصب شده به صاحبان ثروت برگردانده میشود.
بیتالمال از چنگ غارتگران و حرامخواران و خیانتپیشهگان خارج میشود، درهای رفاه و بهرهمندی سالم از طبیعت و رزق و روزی حلال به روی مردم گشوده میشود، دیو فقر و تنگدستی زوزهکشان سرزمین حکومت جهانی مهدویت را ترک میکند.
همگان در اوج عزّت و به دور از هرگونه منّت و ذلّت، روزگار را میگذرانند
منبع: سایت حوزه
/س
و نیز در حدیث دیگر نقل شده که آن حضرت در پرتو مدیریت شایسته و سالم و برنامههای جامع و سیاستهای واقعنگر، زمینه شکوفایی استعدادها فراهم میآید، تلاش و کوشش مردم با انگیزههای معنوی در میآمیزد و بهرهگیری از منابع طبیعی و خدادادی دوچندان میشود.
در حدیث دیگر فرموده: «کار وجههی عبادت و تکلیف به خود میگیرد نیروهای بالقوه و پنهان میدان بروز و ظهور مییابند، خلقوخوی مردم دوستی و خدمتگزاری در بین مردم، رشد میکند.
در چنین جامعهای زندگی اقتصادی، چهره نوینی پیدا میکند و همگان از زندگی سالم و به دور از تشویش خاطر و نگرانی و اضطراب بهرهمند میشوند.
بواسطهی پیشرفت علم و صنعت تکنولوژی در زمان آن حضرت منابع جدید و ناپیدا کشف میشوند، و زمین آنچه در درون خود دارد بیرون میافکند و بهرهبرداری از آن آغاز میشود.»
براساس روایات در حکومت جهانی مهدویت(ع) فرآوردههایی به جامعه عرضه میشود که تا آن روز بر بشر ناشناخته بوده است. راههای تولید سالم و توزیع عادلانه بهعنوان ارزش وظیفه ایمانی و دینی نمودار میشود و در نتیجه، اقتصاد جامعه، در پرتو مدیریت صحیح آن حضرت شکوفا میشود و برکت و فراوانی نعمت، سرتاسر جهان را فرا میگیرد و همه از نعمت الهی به آسانی استفاده میبرند .
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ینعم امّتی فی زمن المهدی(عج) نعمةً لم یتنعّموا قبلها قطّ، یرسل السماء علیهم مدراراً ولا تدع الارض شیئاً من نباتها الاّ اَخرجته». فرمود: پیروان من در زمان حکومت جهانی مهدی(عج) به آسایش و به نعمتهایی دست مییابند که بیش از آن در هیچ دورهای از حکومتهای گذشته به آن دست نیافتهاند. در آن دوره آسمان باران فراوان میبارد و زمین نیز تمام روییدنیهایش را بیرون میاندازد.
قرآن در اینباره میفرماید:
«ولو ان اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض؛ اگر مردم قریهها ایمان آورده و پرهیزگاری پیشه کنند، برکات آسمانها و زمین را به رویشان میگشائیم ».
براساس این آیه و آیات دیگر معیارهای قرآنی، تقوا و خویشتنداری، نیکوکاری و عدالتگستری ... و زمینههای نزول و ریزش رحمتها و برکات از سوی پروردگار میشود اگر فضای جامعه، فضایی معنوی و الهی باشد و زبانهای دعاگو، آلوده به گناه نگردد و لقمهها حلال و قصد نیّتها خدایی، بیشک رزق و روزیها فراوانتر میگردد.
روشن است هنگامی که پیوند انسانها بر پایه عدالت و نیکی شکل میگیرد، بینوایان و مستمندان از یاد نمیروند و هر کسی مرز خود را میشناسد و به حقوق دیگران، دست دراز نمیکند.
در چنین جامعهای نعمتها و بخششهای پروردگار بر مردمان فرو میریزد و بسیاری از گرفتاریهای اجتماعی، برطرف و بنبستهای اقتصادی گشوده میشود و راه برای پیشرفت هموار میگردد.
زیرا در قرآن وعده داده شده: «من عمل صالحاً من ذکرٍ او انثی و هو مؤمن فلنحیینَّه حیوة طیبةً و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون» حکومت حضرت مهدی(عج)، حیات طیّبه، بر پایه ایمان و عمل صالح رخ مینماید. از یکسو طمعهای زاید مهار میگردد. مساوات و عدالت دامن میگستراند. بخل و تنگچشمی، دامن بر میچیند و از سوی دیگر، انگیزهها برای تلاش بیشتر و خالصتر میشود. و استفادهی بهتر و سالمتر از طبیعت آماده میگردد. طبیعی است که زمینهی فراوانی نعمتها و رونق مسائل اقتصادی نیز پدید آید و گسترش یابد.
امام علی(ع) در این باب میفرماید: «و تخرج له الارض اَفالید کبدهها و تلقی الیه سلماً مقالیدها فیریکم کیف عدل السّیرة و یحیی میّتَ الکتاب والسنَّة». زمین گنجینههای خود را برون اندازد و کلیدهای خویش را از دَر آشتی، تسلیم او سازد، پس روش عادلانه را به شما بنماید و آنچه از کتاب و سنت مرده است زنده کند.
رشد عقل و گسترش دانش
در حکومت اسلامی مهدویت(ع) عقل و بندگی، عقل و اخلاق، عقل و ارزش و عقل و تقوا پیوند ناگسستنی دارند. هرگاه عقل با یکی از اینها که برشمردیم و صدها ارزش والای دیگر، همراه نبود از مدار خارج میشود و جامعه به نیرنگ میآلاید و هرگونه سودجویی، استثمار، استعمار و به بردگی واداشتن دیگران، خردورزی نام میگیرد. علم و تکنولوژی که دستاورد عقل و خرد است، اگر با عقل سالم، عقل به دور از هوی و هوس و اگر عقل به دور از آلودگیها بهکار گرفته نشود، فاجعه به بار میآورد، همان فاجعهای که امروز شاهد آن هستیم .
عقل سالم، محور جامعه انسانی و حکومت اسلامی است که راهنما به سوی نیکیها، زیبائیها و ارزشهاست . عقل است که با اخلاق همراه و همخانه و همزاد است و جدایی بین آنها در پندار نگنجد.
در آموزههای دینی، بویژه شیعی، به پیوند عقل و اخلاق توجه ویژه شده است.
امام صادق(ع) میفرماید: «انّا لحبّ من کان عاقلاً، عاملاً، فهماً، فقیهاً، حلیماً، مداریاً، صبوراً، صدوقاً و وفیا». ما دوستار کسانی هستیم که عقل، دانش، فهم، فقاهت، بردباری، نرمش و صبر دارند و اهل وفا و راستیاند.
امام صادق(ع) فرمود: «العلم سبعة و عشرون حرفاً فجمیع ما جاءت به الرّسل حرفان فلم یعرف الناس الیوم غیر حرفین، فاذا قام قائمنا اخرج خمسة والعشرین حرفا فبثها فی النّاس و ضمّ الیها الحرفین حتّی یبثّها سبعة و عشرین حرفا». علم و دانش بیست و هفت بخش دارد، که بشر تاکنون دو بخش از آن را آموخته است. بههنگام حکومت جهانی مهدویت(عج) بیستوپنج باب دیگر بر آن افزوده خواهد شد و در میان جامعه گسترش مییابد.
روشن است که با پیشرفت علم به رهبری پیشوای عالم و عادل، زمینه توسعه همهسویه و بهبود زندگی مردمان فراهم خواهد آمد و تغییر عمیق پیدا خواهد شد.
از آنجا که علم، تیغ دو دم است، اگر به دست نااهل سپرده شود، ویرانگری به بار میآورد در برنامهی آن حضرت «حضرت مهدی(عج)» تکامل اخلاقی، در کنار تکامل علوم نیز پیشبینی شده است.
امام باقر(ع) فرمودند: «اذا قائم قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم». در حکومت جهانی مهدویت دست محبت و امامت بر سر بندگان مینهد.
رشد عقلانی همراه با رشد اخلاقی، جامعهای رشید بهوجود میآورد که شایستگی اداره تمام جهان را پیدا میکند.
امام علی(ع) در این باب میفرماید: «یعطف الهوی علی الهدی اذ عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی» خواهش نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند، و آن هنگامی است که ـ مردم ـ رستگاری را تابع هوی ساختهاند و رأی آنان را پیرو قرآن کند، و آن هنگامی است که قرآن را تابع رأی خود کردهاند.
بنابراین از متون و روایات چند چیز حاصل شد:
1 - معلوم شد که روح حکومت جهانی اصلاحی امام زمان(عج) که دورنمایی از حکومت والا و متعالی الهی قرآن است که تربیت و انسانسازی را با عقلانیت و سیاست سازش داده است و نتیجهی آن رهایی انسانهای گرفتار در بند هوا و هوس و راهنمایی و ارشاد آن بهسوی فضایی روشن و سعادت همهجانبه است.
2 - و نیز معلوم شد، که در فرهنگ و حکومت مزبور عقل و اخلاق طوری بههم پیچیده شده که جداسازی آندو از یکدیگر کاری است ناشدنی . خردورزی و تکامل مادی و معنوی، کاملکننده و یاریرسان یکدیگرند.
3 - و نیز معلوم گشت که بدون دین و ارزشهای دینی و اخلاقی، بنیانهای مدینه و حکومت هم سست و ناپایدار است .
4 - و نیز روشن شد: مدینه فاضلهی حکومت جهانی مهدویت(عج)، سرشار از شکوفایی و بالندگی عقلها و اندیشهها است، علوم و فنون تکامل مییابد و بشر هر روز به شناختهای تازه و نویی دست مییابد، دانایی و دانش بر جهل و غفلت، غلبه مییابد. تکنیک و صنعت در مسیر انسانیت قرار میگیرد آن حضرت با نفس قدسی و پاک خویش بستر گسترش دانشها و ارزشها را فراهم میسازد و بازدارندهها و موانع را از سر راه بشر دور میسازد.
ویژگیهای کارگزاران حکومت جهانی مهدویت(عج)
«یبایعون علی اَن لا یسرقوا ولا یزنوا ولا یسبّوا مسلماً ولا یَقتلوا محرّماً ولا یهتکوا حریماً محرما ولایهجموا منزلاً، ولا یضربوا احداً الاّ بالحق، ولا یکنزوا ذهباً ولا فضّة ولا برّاً ولا شعیرا، ولا یأکلوا مال الیتیم، ولا یشهدوا بما لا یعلمون ولا یخربوا مسجداً، ولا یشربوا مسکراً، ولا یلبسوا الخزّ ولا الحریر، ولا یتمنطقوا بالذّهب، ولا یقطعوا طریقاً، ولا یخیفوا سبیلاً، ولا یفسقوا بغلامٍ ولا یحبسوا طعاماً من بُرِّ، ولا شعیرٍ، و یرضونَ بالقلیل، و یشتمونَ علی الطیب، و یکرهونَ النّجاسة، و یأمرون بالمعروف، و ینهونَ عن المنکر و یلبسون الخشنَ من الثیاب و یتوسَدون التّراب علی الخدودِ، و یجاهدون فی الله حقّ جهاده، و یشترط علی نفسهِ لهم: آن یمشیَ حیث یمشونَ، و یلبسَ کما یلبسونَ، و یرکب کما یرکبون، و یکونَ مِن حیث یریدون و یرضی بالقلیل، و یملاَ الارض بعونِ اللهِ عدلاً کما ملئت جوراً یعبُد اللّه حقّ عبادتِه، ولا یأخذ حاجباً ولا بوّاباً .
1 - دزدی نکنند.
2 - زنا نکنند.
3 - به هیچ مسلمانی دشنام ندهند.
4 - خون حرامی نریزند.
5 - آبروی کسی را که احترامش لازم است لگدمال نکنند.
6 - به خانهی کسی حمله نکنند.
7 - کسی را به ناحق کتک نزنند.
8 - طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند.
9 - مال یتیم نخورند.
10 - به چیزی که نمیدانند، گواهی ندهند.
11 - مسجدی را ویران نکنند.
12 - مشروبات الکلی نخورند.
13 - جامهی حریر و ابریشم نپوشند.
14 - کمربند زرّین نبندند.
15 - راهزنی نکنند.
16 - راهها را ناامن نکنند.
17 - همجنس بازی نکنند.
18 - مواد خوراکی چون گندم و جو را احتکار نکنند.
19 - به مقدار اندک خشنود باشند.
20 - عطر بزنند.
21 - از پلیدیها دوری کنند.
22 - مردم را به نیکیها فرمان دهند.
23 - دیگران را از زشتیها باز دارند.
24 - لباس خشن بپوشند.
25 - خاک را بالش خود قرار دهند.
26 - در راه خدا آنگونه که شایسته است جهاد کنند.
همانطور که در حدیث فوق آمده در نظام و حکومت مهدوی کارها و پستها، به شایستگان واگذار میشود، ثروتهای غصب شده به صاحبان ثروت برگردانده میشود.
بیتالمال از چنگ غارتگران و حرامخواران و خیانتپیشهگان خارج میشود، درهای رفاه و بهرهمندی سالم از طبیعت و رزق و روزی حلال به روی مردم گشوده میشود، دیو فقر و تنگدستی زوزهکشان سرزمین حکومت جهانی مهدویت را ترک میکند.
همگان در اوج عزّت و به دور از هرگونه منّت و ذلّت، روزگار را میگذرانند
منبع: سایت حوزه
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}